Visste ni detta om

Köttbullar:

" Frysta färdigstekta köttbullar, som scans, får sin karaktäristiskt avtändannde smak från de stora tankar med kotalg som de är friterade i.

... Den betydligt billigare kotalgen (jämfört med smör), i vars heta bad industriköttbullarnas runda form fixeras, är en slaktrest som även används vid framställning av fågelmat och lim. "  Den hemlige kocken, Mats-Eric Nilsson

Visste ni även att för att hålla nere kostnaderna än mer används så lite kött som möjligt. Till exempelt innehåller Icas frysta köttbullar bara 68 % gris- och nötkött. För att deras köttbullssmet - som till en betydande del består av potatis, vatten, potatismjöl, vasslepulver och mjölkpuler - inte helt ska tappa köttsmaken måste konstgjord köttarom tillsättas.

Förstår ni vad vidrigt?! Kotalg?

Vi har haft industriköttbullar i frysen tills bara någon vecka sedan, men nu kan jag lova att den romansen är över!
De enda köttbullar som kommer innanför min dörr är de som jag själv rullar i mitt kök hemma, vilket tar kanske 10 minuter mer än att bara langa fram de färdiglagade bajsbullarna.

USCH. Jag blir så äcklad av all industriell mat. De innehåller ju bara skit? Allt för att det ska vara så billigt som möjligt, så säljande som möjligt, så onyttigt som möjligt. Luras INTE av "Light"-produkter. De innehåller bara mer tillsatser då den naturliga fetthalsen måste kompenseras. Både gällande smak och konsistens, vilket leder till mååånga E nummer.


Detektivjakten i butikerna efter äkta varor med enkla okomplicerade innehållsförteckningar fortsätter...


Snart bär det av till gymmet, efter det till skomakaren och hämta ut min älskade kängor som fåt sig en till skosula, sedan över till Ringen och fixa med kameran. Efter alla ärenden är det dags att laga lunch, för hem till mig kommer lilla Ellie på besök!


Stor kraam och TÄNK för guds skull på vad det är ni stoppar i munnen!
Jag kan nästan svära på att vår generation kommer att knapra blodtrycksmediciner och lida av diabetes när vi hamnar vid 50 års åldern. Samt har tendenser till skrumplever ...

För donken och öl/sprit är väl någonting som ingår i majoriteten av svenska befolkningen livsstil. Speciellt hos folk mellan 10-30 år verkar det som. Fullast vinner. Är det så?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0