Lite allmän fakta sisådär...

Nu när jag har Sverige i tankarna mest hela dagarna så kommer jag på många saker som jag måste komma ihåg att ta med tillbaka till Sydney när jag åker tillbaka - för att förenkla och förbättra min livsmiljö här.
Den största faktorn är matlagning. I den här kategorin finns det hur mycket som helst som jag inte förstår/tycker om/ kan.
  1. Jag måste ta med mig ett par deciliter mått, för här använder dom bara bunkar med "OZ mått" och jag fattar ingenting!
  2. Jäst. Jag försökte baka bullar en dag, men fann ingen jäst!? jag frågade i livsmedelsbutiker efter färsk jäst, men allt jag fann var torr jäst. Det smakade inte gott! Hoppas inte tullen har något emot att jag tar med mig några paket jäst till Australien i min väska sen...
  3. Creme fraishe. Finns endast ibland och i en av de stora livsmedelskedjorna Woolworths, men tro inte att de finns i alla butiker ... bara vissa.
  4. Och så har de ju ingen ljus sirap! Jag förstår i alla fall inte vad den heter i så fall.
  5. Pärlsocker... Nada.
  6. Bacon här är inte avlång och slidrig, nej den heter shortcut Bacon och är antagligen tagen från en annan del på grisen. Mycket tjockare och runda skivor och blir inte alls lika goda och kanpriga när man tillagar.
  7. Vaniljsås finns, men i egen tappning, vid namn Custard. Jag har inte vågat mig på att smaka det än då rykten säger att det bara är sötslabbigt och inte alls likt vaniljsås.
  8. Australiens svar på Sour Cream - gräddfil på svenska, är en tjock och hård "kräm". Den luktar syrligt men har inte alls samma smak som våran.
  9. Grillad kyckling har dom gott om, många butiker säljer, precis som svenska, men i det här landet har dom en grej för fyllnad. Alla kycklingar är stuffed! Det är jag ingen större beundrare av...
Och grejen är ju som så att jag lagar ju de recept jag kan och vet - med svenska ingredienser och mått.. så det blir alltid en jäkla match att försöka hitta det jag behöver och i vilken skala.
Nä.. på gott och ont så är vår ugn och spis ur funktion. Den har inte fungerat  till 100% sedan vi flyttade in och hade tydligen varit dålig flera månader innan också...
Det är en sådan där fin gasol makapär, förstår ni. Men det brinner aldrig! Gah. Och den sprider gas när man har på ugnen  och ja.. går aldrig upp till över 150º på över 1 timme.
Förhoppningsvis kan vi få den utbytt.. en vacker dag.
.
Det är mycket som är annorlunda här!
Men jag saknar svensk mat... Filmjölk med banan!!! Lösgodis!!! Blåbärssoppa!!! Dillchips!!! Keldas tomatsoppa!!! Skagenröra!!! Och mycket, mycket mer...
Så kära mor och far, förbered er på att laga mat när jag kommer hem!! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0