På vår balkong på vår balkong..!

Tjoho! Mina blommor har fått skott! Det har ploppat upp massa gröna själkar med små små blad på i mina små krukor! Jag lyckades!

Synd bara att jag glömde bort att skriva ner vilka blomfrön jag satte i vilken kruka.
Jaja, det får bli en surprise!

:P

IKEA is our Home

Igår, söndag, åkte jag och Julia till kära IKEA för att införskaffa oss lite julmust, pepparkakor, allerina och singoalla, bknäckebröd, salta sillar, bilar, marabou... etc etc etc. Vi åt köttbullar med mos, gräddsås och lingonsylt till lunch och jag spenderade massa lappar på inredning och sådant smått och gott. Men, när vi skulle köpa våra efterlängtade matvaror fanns det inget alls! Bara Ikeas egna varor och inget inget alls av vad vi ville ha!

Den butiken vi besöka igår har dock bara varit öppen sen den 3dje november detta år, så de hade knappt fått in några varor alls. En enorm besvikelse!!

...Stolt svensk är man ju i allafall.

Mums fillimamma

Tisdag idag. Börjar jobba kl 16.00 och slutar först på tolvslaget. Yippi!
Har kört en liten joggingtur och handlat massa mat på vägen hem ooooch - lagat broccolipaj!

Det är min första broccolipaj och den smakar precis lika gott som mammas :)
Fick också ett mail från immigrationsverket och jag har blivit beviljad mitt student visum!

Fantastiskt! :) Och snabbt gick det...

Det var allt jag hade att rapportera om idag. Nu ska jag knata till jobbet.

So loong!

Det blev en dag på stranden

Vädret har varit väldigt fint här borta de sista veckorna. Jätte heta, varma dagar - oftast väldigt kvavt i luften dessutom, blandat med oväder, blixt och åska i förra veckan. Men igår var jag på stranden med Julia. En perfekt dag med skön temperatur i solen :) Vi hade picnic med oss och hade det väldigt väldigt mysigt, och gott!

I går morse fick jag in min ansökan till student visumet, så ÄNTLIGEN är den stenen lyft från mina axlar. Stress är något jag kännt ända sen jag började med ansökan, för allting har dragits ut och tagit längre tid än väntat och blä blä blä. Men, nu är det bara att vänta på ett email från regeringen :)

Victoria Park ligger 5 minuter från oss och halvvägs till stan. Samma utsikt har vi även från vår balkong.

Vad skulle jag göra utan mitt externa minne?

Bilder är något som jag älskar att kolla på. Min hårddisk är som ett hav fullt av minnen och urklipp av mitt liv. Det är verkligen något som gör mig lycklig :)

Tågluff med Natalie 2010 <3

Och många många många många fler bilder på underbara tillfällen och personer har jag i säkert förvar, i min externa hårddisk!

.. å skjuts in i ugnen!

Jag har köpt en ugn! Tjoho!!
En liten mini ugn som står på köksbänken visserligen, men snabb och fin är den!
Begagnad för $45 vilket blir ungefär 315 kronor. Fin fint :)
Nu kan jag ÄNTLIGEN baka kakor och bröd och paj och potatisgratäng! Lasagne!

Regnet avbröt sommarvärmen som sköljde in över Sydney i helgen som var. I måndags var det varmt varmt varmt! En vän och jag åkte till stranden, Coogee, och jäste i solen hela dagen. Jag gick ner i vattnet men det blev inga simtag denna gång... mer ett halvhjärtat försök att doppa mig. Vattnet är med andra ord iskallt..!
En liten brun bränna har man lagt på sig i allafall :)

Jag har antagit ett nytt projekt också: Göra balkongen fin.
Vår balkong är stor och vi har hittills bara använt den som ett utrymme att förvara alla tusen cyklar som existerar i denna lägenhet, plus hänga tvätt. Men, nu får det vara nog! Stället behöver blommor!

Jag har hittills bara städat och skurat rent, men i helgen ska jag försöka inhandla krukor, jord och frön :)
Ser fram emot en mysig grön-blommig balkong framåt sommaren/vintern! (?)

Några söta bilder från Sverige visiten! :)

Tada!

Okej. Idag måndag har jag lämnat in min anmälan till kursen jag ska läsa nästa år! Känns som ett riktigt stort steg mot rätt riktning. Det har varit många bollar i luften gällande visum-sökande och skol-sökande. Dokument ska översättas hit och dit samt nerver och "fort-fort-fort" skynda så det finns en plats kvar!
Visumet är dock inte överstökat än. Går för tillfället igenom en medicinsk undersökning som tar för evigt att gå från A till B, men förhoppningvis har jag alla papper jag behöver för att kunna söka mitt Studentvisum innan november börjar. Pust.

Det är lite så mitt liv ser ut just nu. Men det känns väldigt bra att ha TAFE-ansökningen gjord.
Kursen jag ska läsa är Certificate 3 in Fitness vilket resulterar i personlig tränare. Ett del mål av min karriärbild jag har framför mig. Dietist och PT :)

HÄR KOMMER LITE BLANDADE OCH GOA BILDER FRÅN RESAN:

Finklädda för bröllop i Spanien!

Vi besökte Colosseum i Rom.

Jag fick äntligen träffa solstrålen Sixten!! Kusin Elin var med oss ut till Drottningholm på picnic :)

Vi besökte ruinerna som är kvar av staden Pompei i Italien.

En bild till pappa :)

Mot Positano! Vi vandrade en helt fantastisk led mellan staden Amalfi och Positani. 600m ö.h och slående vackert!

Namnet på vandringsleden. "The walk of the gods"

Ett litet smakprov av vandringen.

Så här såg själva gångstigen ut. Inget staket/räcke, stenar och klippväggar att klättra upp och ner för. Riktigt kul var det! Men sista biten blev det inte så många foton - det gällde att koncentrera sig på vart man satte foten...

Sista timmen ner till Positano var enbart trappsteg . . .
Hua!

Vackra Positano var en fin stad och belöningen efter vandringen kom i form av god mat, glass och ett dopp i det
blå!

Ciao ciao for now! :)

Tillbaka!

HEJ!

Det blev ett långt blogg uppehåll! Jag har bara inte orkat blogga, helt enkelt. Dels var vi hemma i kära Sverige och då hade vi fullt upp hela dagarna, sen har vi varit på ett underbart bröllop i Spanien och efter det vandrat i Italien och så klart, flugit en massor.

Så när vi kom tillbaka till Sydney, vilket var 12 dagar sedan, började jag jobba direkt och organiserat och forskat om det nya visumet jag ska ansöka om - student visum - samt att söka in till själva kursen jag vill plugga. Så har inte riktigt funnit energi eller inspiration till att skriva, ännu.

MEN. Steg 1 är taget och bilderna från kameran finns nu på hårddisken! Så småning om kommer det upp bilder från vår härliga resa :)

Idag är det söndag och planen för idag är bara att slappa. Borde städa och tvätta, så ska börja med det... snart :P
Först ska jag spela Mario Kart!

Tjing så länge :)

HEMMA!!

Och 80 timmar senare är man hemma. Hemma i Sverige med pappa, syster och mamma :) Åh vad underbart det är att vara hemma. Hemma!
Och så fick jag ju med mig den största souveniren av alla också - Ben :)
Så stolt!!!

Imorgon ska vi göra stan :D

Nu far vi!!

Om bara nagra timmar ska vi ivag till flygplatsen och checka in vara vaskor och bege oss mot Europa och Sverige via Beijing samt tva dagars stopp i Rom.

VI SES PA ONSDAG, KARA SVEALAND!!!

:D:D:D:D:D:D:D:D

Det blev en dag pa stranden

Tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lordag, sondag!

Nu ar det bara 6 dagar kvar tills vi aker! Helt otroligt jakla underbart!
Tiden gar faktiskt fortare an man tror... det ar redan nara mitten av augusti och om bara fyra arbetsdagar sa ar vi fardigpackade och stadade. Vi ska namligen hyra ut vart rum till ett Carliforniskt par under de veckor vi ar borta. Mycket bra, slipper man betala hyra!
Sedan jag sist skrev har jag varit pa tva sma utflykter och sett lite mer av norra kusten av New South Wales, som Sydney hor till. Ben och jag akte till Port Stephens for en dag och bara chillade, sag strander, fotade med nya kameran och at den basta hamburgaren i mitt liv.
Camping-stugan vi bodde i over natten.

Det var aven final i en Go-kart cup pa sondagen, nara Port Stephens, sa pa vagen hem till Sydney stannade vi till ett par timmar och avnjot ljudet av dack, lukten av bensin och synen av Ben's stora hobby (och framtida karriar om han fick bestamma)

Efter den helgen foljde jobb mandag-fredag och pa lordagen akte jag och Julia till Palm Beach som ligger 2-3 mil norr om Sydney. Solen sken och varmde med ca 25 grader och det var en skon och slapp dag pa stranden :) Underbart!

Palm Beach

Julia!

En lite speciell blomma

granarna vaxer uppat...

Palm Beach hamn

Jattemysig dag!

Nu ar det dags att sova. Har borjat packa resvaskorna nu, sa ska succesivt gora iording lite varje dag :)

Det ar sa otroligt nara nu - SNART AR JAG HEMMA!!!!! :D:D:D

Panorama

Vår nya kamera har sina finesser som jag inte haft förut - Panorama är en av dom.
Det ser lite fyrkantigt ut dock... i allafall på den här bilden. Men fint var det!
Cronulla Beach.

Sssshoppin´

En första skön ledig dag har både Ben och jag haft idag. Fantastiskt, ovant och lite stressigt över att inte behöva tänka eller passa tider!
Vi började dagen med frukost på Urbanbites som ligger på hörnet av vår byggnad. Jättegod frukost och så avslappnat att kunna njuta i lugn och ro- tillsammans!
Efter frukosten fick Ben sitt hår klippt och jag gick på manikyr & pedikyr. Man kan kalla denna dagen för skämma bort-dagen, vi åkte därefter till DFO - Direct Factory Outlet för att shoppa loss på Roxy/Quiksilver där jag har 70% rabatt som personal ;) Vi spenderade - men sparade mer än det dubbla! (!!!!!)
Och det var den dagen.
Vi har precis avslutat med en sen Indisk middag hemleverad ända till vardagsrummet. Hungryandlazy.com.au *
Ben tycker jag har långa armar!!!
Jag håller personligen inte med.

Men det är väl bara att bita ihop och vara glad ändå!

Freedom!

Inget mera Fratelli! Idag hade jag min sista arbetsdag och det kunde inte ha varit en bättre avslutningshelg. Alla har varit så underbara och goa, att jag faktiskt kommer att sakna att jobba där. Men, jag har Roxy kvar och ska jobba heltid 1aug-12aug vilket jag är väldigt glad för. Så tills dess har jag lite långledigt, måndag och tisdag jobbar jag på Roxy som vanligt och från och med onsdag kommande vecka går jag på helg-ledigt! Det ska bli så skönt att ha tid för att göra saker för en själv, det har varit jobb 7dgr/vecka i ungefär 1½ månad nu så jag ser fram emot lite egentid och helger med pojkarna jag bor med. Ben slutar sitt jobb på onsdag så det blir en fin långhelg för oss båda :) Shopping och fixande inför resan är inplanerade!

Efter detta magnifika hiss-foto utnämde jag Ben till fotograf för den kommande resan...

King Street som vi har utanför dörren.

Våran lounge - vardagsrum.

Nu är det verkligen inte långt kvar! 3 veckor på dagen och vi är vid det här laget i Beijing i väntan på anslutande flyg ett par timmar senare... bara 11 - 12 sisådär.

Åh vad jag längtaar!! !!!!!!! !!!! !!!!

El fantástico!

Spisen fungerar! Halleluja!
Det kom en karl från gasol-bolaget i måndags och fixade, bytte och skruvade på gasolbehållaren, och vips så fungerade spisen som den ska igen! En mycket glad Hannah finns nu i lägenheten, för nu kan man både steka och koka :) Dock är fortfarande ugnen slö... men det är en annan femma.

Dagens nyhet är att jag idag sagt upp mig från Fratelli. Bara två veckor kvar av arbete bland grönsakerna! So excited!

Fick en bok av min svenska elev igår... om Capri och svensken Axel Munthe som lät uppföra en italiensk villa - San Michele - som ännu står på toppen av ett berg på kusten av Capri, Italien. Malcolm, min elev, besökte villan för flera år sedan och visade mig fina foton igår kväll. Mycket vackert ser det ut att vara, så nu har vi ännu ett stopp på Amalfi kusten att hinna med! ;)
Imorgon är det den 14 juli och med andra ord exakt 4 veckor tills Ben och jag sitter på ett Air China plan påväg mot Beijing och Europa. FYRA veckor!! Wwwwwwwwwwwwwwwiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!